Farkındalık ve Sınav Algısı
Öğrenciler, öğrenim hayatları boyunca durmaksızın herhangi bir hedefe koşmaktadırlar. Bu hedeflerin çoğu zaman amacı başarı elde etmektir. Fakat bu başarı duygusunun ne olduğunu, ne yaparlarsa bu duyguyu hissedecekleri konusunda genel bir düşünceye sahip olamayabilirler. Öğrencilerimizin bu temel hedef ve inanç duygusunu kavrayabilmeleri ve kendi hayatlarına entegre edebilmeleri için ilk olarak bilinç duygularını geliştirilmeleri gerekir. Bilincin oluşması için izlenecek ilk adım, hedeflerinin hayatlarındaki önemi üzerine düşünmek, hedeflerini somutlaştırmak ve alt hedeflerini belirlemektir.
Peki, hedefler nasıl somutlaştırılır?
Öncelikle öğrencinin ileride kendini hangi konumda görmek istediği saptanmalıdır. İsteklerine göre bir hedef çalışması yapılır. Belirlenen hedefler ulaşılabilir olması için, gerçekçi olmalıdır. Bu aşama ile birlikte hedefi somutlaştırmak, yolu görmenin ilk adımıdır. Yolu aydınlatacak hamle ise farkındalıktır. Kişi ne kadar farkında ise yolu o kadar aydınlanır. Farkındalık, bulunduğunuz anın bilincinde olmaktır.
Bazı öğrenciler günümüz sınav sisteminde, sınav hakkında doğru kaynaklardan bilinçlenmek yerine kulaktan duyma bilgiler ile olumsuz sınav algısı oluşturmaktadırlar. Bu algı öğrenciler üzerinde kaygı düzeyini artırarak motivasyon eksikliğine neden olmaktadır. Motivasyon, hedefe ulaşmanın ve sınav yolculuğunun en önemli unsurudur. Sınav senesini ötekileştirmeden hedefine gideceği yolda araç olarak algılanması sağlanmalıdır. Öğrencimiz için diğer senelerden farklı olarak sadece daha düzenli, daha tempolu bir ders dönemi olacağını belirli bir düzen dâhilinde sosyal hayat işleyişinin devam edeceği de aktarılmalıdır. Sınav hazırlığında olan öğrencilere her sınav öğrencisinin sınav algısının ve sürecinin biricikliği anlatılmalıdır. Çünkü her öğrencinin biyolojik, psikolojik ve bilişsel süreçleri farklılıklar gösterir. Çevreden duyumlara göre bir algı oluşturmak hedefe yakınlaştırmanın aksine hedeften uzaklaştırmaktadır.
Biz KOÇUM olarak, yönlendirici olmak yerine bireysel farklılıkları gözetip öğrencinin kendi yolunu çizmesini destekleriz. Öğrenciye sınav hakkında önyargısız ve objektif bir gözle bakma becerisini kazandırırız. Otomatik düşüncelere yer vermemek adına algıyı değiştirmek, öğrencinin hayat kalitesini arttırır ve hedefine yakınlaştırır.