Sınav Döneminde Uyku, Beslenme ve Sosyal Yaşam Nasıl Olmalı
Sınav döneminde öğrencilerin sosyal yaşamında var olan tüm uyarıcılar, onu psiko-sosyal, bilişsel ve biyolojik olarak birçok yönden etkilemektedir. Bu uyarıcılar öğrenciyi kimi zaman ders çalışmaya, kimi zaman motivasyonuna, kimi zaman da stresine yöneltir. İhtiyaçlar hiyerarşimiz bizim sağlıklı bir birey olarak hayata devam etmemizi sağlarken aynı zamanda hayatımıza da yön verir. Bu alanları inceleyecek olursak uyku, beslenme ve sosyal yaşam aslında bizim gün içinde var olduğumuz bir düzenin parçası. Bu parçaları öyle bir denge içinde yürütmeliyiz ki sınav döneminde bedenimizi, ruhumuzu, zihnimizi ve kalbimizi kapsayan, bir nevi bir makine gibi işleyen vücudumuzu sekteye uğratmasın.
Bazı öğrenciler sınav dönemlerinde uykusuz kalarak başarıyı getireceklerine inanırlar. Fakat bu çok yanlış bir tutumdur. Uykusunu alamayan öğrenci dikkat, konsantrasyon bozukluklarıyla beraber gününü verimsiz tamamlar… Bunun için de öğrenci, her gün uyku için belirli saat aralıkları koymalıdır. Uyku öncesi teknolojik aletlerden; özellikle varsa uzun süreli telefon kullanma alışkanlıklarından uzak kalmalıdır. İlk başlarda biraz zor gelse de bu rutini bozamaması gerekir. Bu düzene uyulduğu zaman uyku kalitesinde artış da yaşanacaktır…
Bu düzen tek bir alanda değil birçok alanda devam ettirilmelidir. Özellikle sağlıklı yaşam için en önemli şeylerden biri olan beslenme alışkanlıklarımız: Öğrencinin güne başlarken okula, kütüphaneye, kursa veya evde kendi çalışma programına yetişme telaşı aslında günün en önemli öğünü olan kahvaltıyı ertelemesine sebep olabiliyor. Hızlı atışmalarla kahvaltı öğününü tamamlamaya çalışıyor veya o öğünü direk atlayarak güne devam ediyor. Bu erteleme süreden kazanıyormuş gibi düşündürse de sağlığımızı ve alamadığımız vitaminleri düşünürsek hastalıklara davetiye çıkarıldığını ve kişinin öğrenme potansiyelini etkilediğini gösteriyor. Yapılan araştırmalar, sabah kahvaltısı yapan öğrencilerin okula devam ve okul başarılarının, yapmayanlara göre çok daha iyi olduğunu göstermiştir. Hem sınav sabahı hem de tüm hazırlık dönemi boyunca, sabah kahvaltısı yüksek önem taşımaktadır.
Peki, beslenme alışkanlığımız nasıl olmalı?
İlk olarak her sabah ağır besinler olmamak şartıyla güne kahvaltı yaparak başlayarak sağlıklı bir beslenme düzenine merhaba diyebiliriz. Devamında gün içerisinde kan şekerini yavaş yükselten ve düşük kalori içeren atıştırmalıklar seçilmeli. Şekerli, rafine edilmiş ve fastfood yiyeceklerden uzak durmalı alternatif olan ev yemeklerinde tercih kullanılmalıdır. Bunun yanında sınav döneminin vazgeçilmezi olarak görülen kahve ve kafeinli içecekler tüketimi kısa süreli fayda sağlasa da öğrenciler için uzun vadeli olumsuzlukları bir araya getiriyor. Onun yerine uykuyu açan meyveler tercih edilmelidir bunlar yeşil elma, erik, kayısı, şeftali, kiraz... Hem uykuyu açar hem vitamin desteğiyle sağlığı korumaktadır.
Uyku ve beslenme alışkanlığı hakkında konuştuk. Şimdi de sınav sürecinde sosyal hayat ile ilgili tavsiyeler üzerine konuşalım. Fiziksel sağlımız kadar ruhsal sağlımızda sınava çalışma sürecinde bizim için çok önemlidir. Akademik gelişimimize ayırdığımız vakti kişisel gelişimimize de ayırmalıyız. Hobiler ve ilgiler bu dönemde ihmal edilmemeli aksine bu dönemde hobiler, sınav motivasyonunu arttırıcı etki gösterebilir. Ders molaları bu aktiviteler üzerinden yapılabilir. Çevrenizle olan sosyal ilişkinizi sınırlandırmayınız. Sohbetlerinizi sadece sınavlar üzerinden değil farklı konulardan konuşarak zihninizi rahatlatabilir, sosyal anlamda kendinizi geliştirebilirsiniz. Bu konuda tek dikkat edilmesi gereken nokta ders ve sosyal hayat durumunu dengeli bir biçimde sürdürmek olacaktır.
Tüm bu ölçütlere bakacak olursak sınavda başarı elde etmek ve istediğimiz hedefe ulaşmak için tek yapmamız gerekeninin ders çalışmak olduğunu düşünürsek yanılgıya kapılmış oluruz. Günlük hayatta yapılan her bir olumsuz değişim öğrencinin sınav sürecini etkilemektedir. Bilgilendirme yaptığımız bu başlıklar birbiriyle iç içe geçmiş şekilde öğrenciyi başarıya giden yola desteklemektedir. Öğrencimiz için önemli olan ihtiyaçlarına karşılık verecek bir ders çalışmanın yanında kendi öz ihtiyaçlarına karşılayacak planlamalar yapması ve hayatındaki dengeyi oluşturmasıdır.